tisdag 8 februari 2011

Brownies med chokladglasyr


Dessa gjorde jag mest för att testa hur de skulle bli,har en stor stor hög med recept som jag vill testa och nu blev de dessa,de är nötter i dem så jag kan inte äta (inte så mycket.jag har smakat) dessa för jag har oturen att inte tåla nötter=/ men men min sambo gillar dem!!!

botten;
200 g mörk choklad
200 g smör el margarin
4 ägg
4 dl strösocker
200 g hasselnötter
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

glasyr;
200 g mörk choklad

1.Sätt ugnen på 200°.Smält chokladen i vattenbad el i micro.Smält matfettet.Låt choklad och matfett svalna något.
2.Vispa ägg och socker vitt och pösigt.Rör ner smör och choklad i äggsmeten.
3.Hacka hasselnötterna.Blanda ner nötterna i äggsmeten,rör om ordentligt.
4.Blanda samman mjöl och bakpulver.Rör ner det i smeten,lite i taget så att det inte bildas några klumpar.
5.Smörj en långpanna 30x40 cm, eller andvänd bakplåtspapper.Bred ut smeten i långpannan.
6.Grädda kakan mitt i ugn ca 25 minuter tills kakan stelnat något,men ändå inte helt torr inuti.Låt kakan kallna.
7.Smält chokladen till glasyren och bred den tunt över hela kakan.Skär den i bitar när glasyren stelnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar