torsdag 8 september 2011

Lingonkaka med havregryn


Detta är en passande kaka att göra nu till hösten,jag brukar göra det ivarjefall,särskilt om man själv har plockat el  fått lingon,så man kan göra egen sylt det blir inte så sött då.Man kan säkert byta ut bären till något annat , men det har jag aldrig gjort.Detta är ivarjefall min goda höstkaka som inte är så söt mer syrlig,därför blir detta mitt bidrag till månadens sötsak

4 dl vetemjöl
½ dl socker
2 tsk bakpulver
150 g margarin
1 ägg
2 dl lingonsylt

havretäcke

50 g margarin el smör
1½ dl havregryn
½ dl socker

1.ugn 200°grader.
2.Blanda mjöl,socker och bakpulver i en matberedare el i en bunke,Finfördela smöret i mjölblandningen.Tillsätt ägget och blanda ihop till en deg.
3.Lägg ett bakplåtspapper i en liten långpanna ca20x30cm.Tryck eller kavla ut degen.Bred på sylten.
4.Smält mattfettet.Blanda havregryn,socker i en bunke,häll i mattfettet.Fördela över sylten.
5.Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min.
6.Låt kakan svalna och skär i rutor.

2 kommentarer: