fredag 26 augusti 2011

små knäckpäronkakor


Detta recept hittade jag i det nya tidningen hembakat,fast bytt ut en del ingredienser,fanns inte hemma.Små blev de så dubbla gärna receptet,så blir det fler,för det blev 10 st.mumsigt goda ivarjefall.Det skulle ha varit äpplen,men jag tog päron!

2 dl päron
1 ägg
3/4 dl socker
3 msk smör
1 3/4 dl vetemjöl
3/4 tsk bakpulver
3/4 tsk vaniljsocker
3 msk grädde

knäck

3 msk sirap
3 msk smör
1 påse mandelspån (jag tog kokos)

1.Ugn 175° grader.Tärna päronen fint.
2.Vispa ägg och socker pösigt.Smält smöret.
3.Blanda de torra ingredienserna.Blanda ner smör,grädde,de torra ingredienserna och päronen i smeten.
4.Klicka ner smeten i medelstora,dubbla muffinsformar.Grädda dem i 15 min.Efter att du tagit ut dem ur ugnen höjer du värmen till 250°grader.
5.Knäck; Blanda sirap,smör och mandelspån i en kastrull.Låt blandningen små puttra i 3-5 min.Knäcken ska få lite färg och bli simmig.
6.Fördela knäcken över de gräddade kakorna och grädda dem ytterligare 3-5 min tills knäcken lagt sig över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar